Værdigrundlag

På Ellebjerg skole er vores mål at alle elever

• skal opdage og forstå verden

• udvikles til livsduelige, nysgerrige, demokratiske og aktive medborgere

For at understøtte vores målsætning, har vi tre nøgleord: FAGLIGHED, FANTASI og FÆLLESSKAB.

Faglighed

Alle har brug for en god ballast af viden der giver stærke rødder. Derfor bestræber vi os på at alle elever bliver så dygtige som de kan. For at understøtte vores pædagogiske praksis og elevernes læring, er pædagoger og lærere organiserede i årgangsteam og i fagteam, og vi prioriterer at lærerne underviser i deres linjefag.
Vi sørger for at dygtiggøre os, og vi deltager i forsknings- og udviklingsprojekter.
Ellebjerg Skole har desuden et resursecenter der er med til at sikre en tidlig indsats i forhold til elevernes trivsel og faglige udvikling.

Fantasi

Fantasien giver os mulighed for at drømme, Fantasien giver os vinger, og vi bestræber os på at alle elevers nysgerrighed og kreative potentiale udfoldes og styrkes. For at understøtte elevernes fantasi og kreativitet, samarbejder vi fx med Karens Minde Kulturhus, Goldschmidts Musikakademi, Københavns Madskole, Billedskolen og flere Naturskoler om kreative og innovative forløb.

Fællesskab

Følelsen af at være respekteret og høre til i et fællesskab er afgørende for den enkeltes trivsel og udvikling.
På Ellebjerg Skole arbejder vi derfor bevidst på at styrke fællesskabet.
Dette gør vi fx ved at KKFO'ens pædagoger har aktiviteter for de mindste børn i frikvarteret, så alle børn bliver inkluderet i samværet.

Vi har også vores eget "ISA", som er fritidsaktiviteter for Indskolingen med brobygning til de lokale foreninger.

Ellebjerg Skole er også en del af Sydhavnens fællesskab, og vi samarbejder med institutionerne, Lokaludvalget, kirken, Karens Minde, Brug Folkeskolen, lokale foreninger og beboerforeningerne.
Vi er en aktiv medspiller i området og har flere stærke traditioner - fx  deltagelse i St Hans på Karens Minde.

At spise sammen er en vigtig fællesskabende aktivitet, og vi er så heldige at vi har en egen madskole, hvor der bliver tilberedt varme måltider hver dag.