Mod mobning

På Ellebjerg Skole vil vi have at det er godt at være for elever, forældre og personale.

Vi lægger vægt på ansvar for fællesskabet samt respekt for den enkelte og samarbejdet.

Som Rettighedsskole tager vi desuden udgangspunkt i FN’s Børnekonvention, og alle på skolen har ret til at blive respekteret.

Det betyder, at mobning er helt uacceptabelt.

Da vi oplever, at begreberne ’drilleri’ og ’mobning’ ofte bruges i flæng, vil vi præcisere, hvad vi definerer som ’mobning’

"En person mobbes, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere, og ofte på et sted, hvor han eller hun er tvunget til at opholde sig." (- Professor Dan Olweus)

Mobning er udstødelseshandlinger, der typisk opstår i fællesskaber, der mangler sammenhold eller har en lav tolerance.

Handlingerne kan godt være forskelligartede og foregå i forskellige rum.

Konsekvensen bliver, at et barn (eller voksen) bliver udstødt af fællesskabet.

Mobning er resultatet af en uhensigtsmæssig gruppedynamik.

Mobning handler ikke om problembørn, men problemer i børnefællesskaber.

Mål for handleplanen:

• At alle elever oplever en tryg skolegang
  • At ingen elever lider overlast på grund af mobning
  • At opnå god trivsel for den enkelte og hele elevgruppen
  • At gøre begreberne trivsel/mobning til kendte begreber for eleverne
  • At ingen forlader skolen på grund af mobning
  • At gøre klart at skolen ikke accepterer mobning
  • At elever, lærere, ledelse og forældre tager aktivt del i bekæmpelsen af mobning
  • At gøre det acceptabelt for eleverne at underrette lærere/ledelse, når eleverne observerer mobning

I skolens bestræbelser på at arbejde for børnenes sociale trivsel og forebygge mobning arbejder vi ud fra en bred vifte af redskaber:

• Vi deltager i trivselsundersøgelser, og har trivsel som fokus i arbejdet i resursecenteret.
  • Har ’barnets trivsel’ som fast punkt ved skole-hjem-samtaler
  • Har ’klassens trivsel’ som fast punkt ved forældremøder. Her tager vi fx udgangspunkt i skolens ’Grundlov’, udarbejdet af Elevrådet i 2015.
  • Uddanner elever fra 5. årgang til at indgå i ”Legepatrulje”
  • Kontaktlærerne til elevrådet sørger for at trivsel er på elevrådets dagsorden
  • PLC  udarvejder og vedligeholder en oversigt over anvendelige materialer tilpasset de enkelte klassetrin i f. t. trivsel, respekt og fællesskab

Hvis et barn – trods forebyggende indsats – føler sig udsat for mobning, anbefales det, at skolens voksne handler i nævnte rækkefølge:

• De voksne har samtaler med de implicerede parter. Kontaktlærerne informerer hinanden og årgangsteamet.
  • De implicerede børns forældre inddrages
  • AKT-lærer/inklusionsvejleder inddrages og ledelsen holdes informeret. Rettighedsrådet kan også inddrages.
  • Ledelsen inddrag

Som udgangspunkt arbejder vi ud fra en antagelse om, at jo før der gribes ind, jo større er muligheden for at løse problemet, inden det griber om sig. Ved hver samtale skal der altid laves aftale om opfølgende samtale, indtil problemet af alle parter vurderes som løst.

I tilfælde af at et barn mistrives eller mobbes i skolen eller fritiden skal forældrene rette henvendelse til barnets klasselærer. Kontaktlæreren har herefter mulighed for at rette henvendelse videre til:

• Inklusionspædagog
  • AKT-lærer
  • Resursecenteret
  • Skolens ledelse
  • Evt. skolepsykolog, UU-vejleder, sundhedsplejerske eller skolesocialrådgiver

Som udgangspunkt anbefales det, at henvendelser sker i nævnte rækkefølge, idet vi mener, at konflikter hurtigst og bedst kan løses, hvis det kan ske på laveste niveau. I meget problematiske tilfælde eller i tilfælde, hvor man vurderer, at det kan udvikle sig voldsomt, anbefales det fra starten at holde ledelsen orienteret.

Skolen ønsker forældrene inddraget ved bl.a.:

• At de kontakter lærerteamet, hvis de er bekendt med, at elever i klassen ikke trives
  • At de er loyale overfor andre børn og deres forældre
  • At de aktivt tager ansvar for hele klassens sociale trivsel

Ovenstående handleplan mod mobning er udarbejdet af Rettighedsrådet i marts 2017